Förebygg förkylning under vinterträning

Vinterträning är härligt, men innebär även påfrestning för kroppen. Förkylningar drabbar oss oftare om vintern än sommartid. Just därför är det viktigt att lyssna på kroppen, men även att ta till rätt förebyggande åtgärder. I den här artikeln kan du läsa mer om hur du kan hålla förkylningarna borta på vintern. Häng med!

Långdragna förkylningar

Den som är aktiv motionär om vintern har säkert varit med om att drabbas av en förkylning som aldrig tycks vilja ge sig. Segdragna förkylningar är nämligen vanligt just om vintern då vi smittas lättare. Vi är ofta inomhus och därför kan förkylningar smitta snabbt. I samband med att vi blir kalla är kroppen även mer känslig överlag mot sjukdomar, något som också innebär större risk att bli förkyld. Temperaturerna håller sig under en längre period på kyligare grader och en förkylning kan vara svår att bli av med.

På vintern tenderar vi också att i högre grad ha torra slemhinnor och det är orsaken till att vi lättare drabbas av infektioner. Att ha med sig effektfulla halstabletter i väskan är viktigt för dig som vill hålla dig frisk om vintern. På apoteket kan du bland annat köpa strepsils som är sugtabletter med bakteriehämmande effekt. Den brukar ge effekt på mindre än fem minuter och du slipper den torra känslan i hals och mun under ett par timmar.

Viktigt att tänka på för dig som tränar utomhus på vintern; effektiv löpning, skridskoåkning eller kanske isjakt är att lyssna på din kropp. Det är nämligen A och O att inte förhasta dig när det kommer till att börja träna. Även om du känner dig bättre kan infektionen fortfarande vara aktiv. Vid halsont kan exempelvis träning försämra tillståndet. Faktum är att bakterier kan spridas via blodet och nå hjärtat. Känner du dig dock pigg i hela kroppen och märker att förkylningssymptomen avtagit avsevärt är träningen säkert snart möjlig utan risker. När du kommer igång med träningen igen bör det göras gradvis. Första passet bör vara lågintensivt och efter att noga ha känt efter kan sedan efterföljande träningspass intensifieras.

Hälsomat mot förkylning

Kosten spelar en viktig roll när det kommer till hur väl vår kropp står emot vinterhalvårets påfrestningar. Genom att introducera mat med hälsoeffektiva egenskaper kan förkylningen hållas borta.

Vitlök är en klassiker när det kommer till huskurer och anledningen är dess antibakteriella ämnen. De verkar som ett skydd mot virusinfektioner och kan intas för att hämma halsont samt luftvägsbesvär. Även lök har gynnsamma egenskaper och hjälper bland annat mot öron-, hals- och lungbesvär. Dela den i två halvor och lägg på nattduksbordet under natten.

Honung har lenande effekter och lämpar sig till halsont. Blanda honung med uppvärmt vatten eller direkt i teet. Det lindrar besvärande hosta och är slemlösande. Den söta smaken passar även till förkylda barn, men tänk på att barn under ett år inte ska äta honung.

Ingefära är inflammationshämmande och har dessutom en uppiggande smak. Tipset är att riva ingefära som sedan blandas med pressad apelsinjuice. Ser du även till att få i dig citron som är antiseptisk och med en sammandragande verkan är vitamin-boosten ett faktum!