Vintersporter för personer med artros

Artros är en mycket vanlig ledsjukdom som innebär smärta och stelhet i lederna. Framför allt knän och höfter drabbas, men även fingrar, tår och rygg. Sjukdomen innebär att brosket i lederna bryts ned snabbare än det byggs upp vilket skapar en obalans. Det bästa sättet att behandla artros är regelbunden och skonsam träning. Vissa vintersporter kan utföras av personer med artros. Här får du tips om vilka aktiviteter du kan kan utföra på vintern om du lider av artros.

Behandling av artros

Artros är en kronisk ledsjukdom som inte går att bota helt. Det går dock att lindra smärtan och stelheten. Artros är en av de vanligaste folksjukdomarna som många känner till, men få vet om att det går att behandla den. På den informativa sajten Artros.org kan du läsa mer om sjukdomen och hur den kan behandlas. Anpassad träning och fysisk aktivitet är ett av de bästa sättet att lindra smärtan. Träningen måste vara skonsam och bör inte belasta lederna. Dessutom måste den utföras regelbundet för att ge önskad effekt. Det bästa är att göra upp en träningsplan tillsammans med en fysioterapeut som därefter kontinuerligt följer upp dina resultat.

Bästa vintersporterna för dig med artros

Vintern är en vacker årstid och många gillar att vara utomhus i snön. Om du lider av artros bör du inte låta din sjukdom stoppa dig från att utföra vintersporter. Många vintersporter anses inte vara skonsamma, men det finns några som går bra att utföra med artros. Det är viktigt att träna regelbundet för att behandla artros, gärna 10-15 minuter varje dag för bästa effekt. Detta gäller såklart även på vintern. Därför bör du sätta på dig vinterkläderna och testa någon av följande vintersporter.

Promenader i snön

Promenader fungerar lika bra på vintern som på sommaren. Det är en av de mest skonsamma träningsformerna och ger dessutom frisk luft. Det är viktigt att promenera i skor med bra grepp för att undvika att halka om det är halt ute. Komplettera gärna med stavar för extra support.

Curling

Curling är en precisionssport som inte innebär några hårda stötar vilket gör det till en vintersport som passar dig med artros. Curling är en lagsport som utförs på en särskild isbana med tunga stenar.

Längdskidåkning

Längdskidåkning kan fungera för dig med artros. Att gå på en kortare tur i ett lugnt tempo är både skonsamt och uppfriskande. Undvik dock att köra i svår terräng eller spår med många backar. Testa på en kort sträcka och se hur det känns för kroppen.

Långfärdsskridskor

Långfärdsskridskor är en annan vintersport som kan fungera även om du lider av artros. Det är dock en sport som kan ge upphov till fall och tvära stopp och därför bör du vara försiktig och endast åka korta sträckor.

Vintersporter som du bör undvika

Explosiva sporter som innebär hopp eller tvära kast bör undvikas eftersom det belastar lederna. Det kan leda till ännu mer smärta och i värsta fall permanenta skador på lederna. Vintersporter som du med artros bör undvika är bland annat ishockey, bandy och utförsåkning.