Vinterträningen igång

Många är de som avger nyårslöften och sätter upp skyhöga träningsmål. Men just inledningen av året brukar dock inte vara den allra bästa tiden för att exempelvis börja sin löparkarriär eller ge sig ut på långa vandringar. Kylan och snön kan få de mest motiverade att bryta sitt löfte innan de nyköpta löparskorna ens fått sitt första slitage. Det finns dock olika saker man kan göra för att underlätta sin vinterträning och framförallt göra den lättare.

Kombinera med inomhusträning

Även om det är härligt att glida fram i skidspåret kan det slita en hel del på lungorna om temperaturen kryper ned en bit under nollan. Det kan därför vara smart att utföra en del av intervallträningen inomhus, och använda sig av roddmaskin, löpband eller konditionscykel. De flesta gym kan dock vara mycket välbesökta när vintern drar ingång på allvar, så den som kan borde förlägga träningspassen tidigt eller sent på kvällen om man vill undvika rusningstiden. När de är som kallast kan man med fördel utföra de lugna passen utomhus och köra de mer svettiga inomhus. Just intervallträning är bra för att upprätthålla konditionen under vinterhalvåret. Man kan även utföra uppvärmingen inomhus innan man ger sig ut i det vintriga landskapet.

Vätska viktigt även på vintern

Det är inte bara när solen skiner och hettan gör sig påmind som man behöver fylla på vätskenivåerna. Många undersökningar har visat att du gör av med en hel del vätska när du andas in torr och kall luft. Ofta klär man på sig för mycket då man sportar på vintern utomhus, och en bra regel kan vara att man ska frysa lite grann innan man sätter igång, värmen kommer snart upp i kroppens muskler. En fördel med vinterträning utomhus är att man kan få i sig lite av den lilla sol som finns på dygnet, vilket är bra, men solskydd kan vara ett alternativ för många som lätt bränner sig. Den som vandrar och rör sig mycket i naturen, gör dessutom klokt i att skaffa sig ordentliga friluftskläder för att öka komforten. Reflexväst och gärna pannlampa, är också smart för de som konditionsidrottar på vintern.

Kräver energi

Vintersportande kräver en hel del energi, då det går åt extra kalorier för att hålla kroppen varm. Att ta med sig energigeler eller energibarer är ett bra alternativ. En klassiker som både släcker törsten och ger både energi och värme är förstås varm choklad. När man vintersporter är det ofta viktigare att förbereda sig rätt, jämfört med när man ger sig iväg ut på sommaren. Både ljus-, temperatur och väderförhållande, skiljer sig rätt mycket åt, ibland bara med någon timmas mellanrum under vinterhalvåret. Stark vind kan dessutom medföra att den upplevda kylan multipliceras flera gånger och det finns alltid risk för lokala förfrysningsskador, exempelvis i ansiktet, om man inte skyddar sig.