
Kontroller för doping
Dopingkontroller för issegling är relativt lågprioriterat då man inte sett några tecken på doping inom denna sport, eller då man inte riktigt kan se några fördelar med doping för utförande av issegling. Vid mästerskap såsom SM, EM och VM så kan man dock numera bli uttagen till dopingkontroll eftersom doping generellt sett blivit ett problem inom idrottsvärlden och man vill öka medvetenheten även här. I samband med de nya ungdomssatsningarna så har man infört arbetsgrupper för antidoping sedan 2002.
Den enda fördelen man skulle kunna se för doping vid issegling är vid starterna. Då starterna kan liknas vid en sorts explosion så kan man tänka sig att anabola steroider skulle kunna höja förmågan att göra snabba starter. Man kan också tänka sig att denna typ av doping ökar koncentrationsförmågan av motverkar generell trötthet.
Kontroller för doping sker just nu endast för DN-klassen eftersom det är den största tävlingsklassen. I huvudsak kontrollerar man seglare som är uttagna till landslaget. Man planerar att införa kontroller även för de andra klasserna i framtiden. Det finns dock ett praktiskt problem vid utförande av dessa kontroller och det är det faktum att tävlingsplatser alltid snabbt kan ändras då väderförhållanden och kvalitet på is kan avgöra huruvida man kommer kunna tävla på utsedd plats eller ej.
En annan aspekt av ämnet doping vid issegling är att man inte riktigt kan se varför seglare skulle vilja dopa sig. Då det knappt finns några åtråvärda pengar att vinna i de stora tävlingarna så finner man det relativt omotiverat för seglare att använda sig av otillåtna preparat. Dessutom är seglarna ofta vänner eller bekanta och existerar som en stor familj, och man tävlar mestadels för äran och för att umgås och ha en trevlig stund med varandra innan och efter tävlingarna. Hittills så har någon dopingkontroll aldrig skett vid en internationell tävling.