Vintercykling

Cykling är en sport som lockar många, oavsett om man tävlingscyklar eller bara vardagspendar till jobbet. De flesta ställer dock undan cykeln när det börjar bli mörkt och halt ute. Det går dock alldeles utmärkt att cykla även på vintern och det är en bra vintersport med många fördelar.

Hälsoeffekter av vintercykling

Det finns flera hälsoeffekter av vintercykling. Den första är densamma som för sommarcykling, d.v.s. en starkare kropp med bättre kondition, minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar samt vissa sorters cancer. På vintern är det solljus man får under utomhusvistelser mycket viktigt för humör och ork och genom cykling får man en stund ute, om än i lite mulet väder ibland, men dagsljuset har ändå en enormt positiv effekt. En tredje hälsoaspekt av vintercykling är att man slipper trängas med förkylda eller kanske till och med vinterkräksjuka medtrafikanter i kollektivtrafiken.

Vinterutrusta dig för cykling

Som alla vintersporter kräver även cykling varma kläder. Tänk lager på lager, man blir varm av cykling men en ruggig fuktig dag vill man ha mycket på sig. Underställ innerst och vind- och regntätt ytterst är ett bra tips. När det gäller skor kan man i princip cykla i sina favoriter från converse om man vill då det finns smarta galoschöverdrag till vintercykling. Är det riktigt kyligt kanske man vill ha ett par varmfodrade skor. Huvud och händer är utsatta för vind så ett par tjocka vantar är bra för händerna som hålls stilla på styret. En lagom varm men tunn mössa att ha under hjälmen är lämpligt. Är det nedåt minus 20 kan man ta en s.k. balaclava eller rånarluva sol täcker allt utom ögonen. Sist men inte minst är en buff/ tubhalsduk ett toppenplagg att alltid ha med sig när vinden ligger på. Ha gärna neonfärgad jacka och/eller många reflexer även på kläderna för att synas i mörkret. Med färgglada träningskläder blir man dessutom ofta lite extra peppad att träna.

Vinterutrusta cykeln

När man ska cykla på vintern är det viktigt att byta till dubbdäck, precis som man gör på en bil. Många större kommuner sopsaltar prioriterade cykelstråk så att det i princip är barmark att cykla på men för säkerhets skull är det bra med dubbar om man kör över frost, is eller snö. Man bör också kontrollera extra noga att lamporna på cykeln fungerar då det är mörkt stora delar av dygnet. Ett par extra sidoreflexer på däcken är inte fel. I novembermörker syns allting sämre för samtliga trafikantslag. Om man kan bör man gärna spola av cykeln när man kommit fram för att minska rost på kedjan från vägsalt. Cykeln måste dock stå inomhus efter avspolning, annars fryser den ihop.

Självklart behöver vintercykling inte bara jobbpendling utan det fungerar även på fritiden. En tyst runda i ett gnistrigt vinterlandskap en solig helgmorgon kan bli ett helt fantastiskt träningspass!

dotmag